Allmänna villkor & handla säkert

Allmänna villkor

Köp
Avtal om köp upprättas endast först efter att Skandiet skickat en orderbekräftelse och bekräftat beställningen av produkterna. Skandiets system genererar orderbekräftelsen automatiskt utan personlig översyn. Felaktiga angivelser i t.ex. leveranstid, pris m.m. förbehåller vi oss rätten till ändring i efterhand. För samtliga levererade produkter förbehåller sig Skandiet äganderätten till produkterna tills dess att fullständig likvid har erlagts.

Häva en order
Skandiet äger rätt att ensam besluta om rätten till om en beställning ska effektueras eller hävas. Vid utnyttjande av rätten att häva påförs kunden en administrativ kostnad om 200 SEK inklusive moms.

Pris
Priser anges alltid inklusive moms och utan fraktavgifter. Redovisning av fraktkostnader sker separat. Mervärdesskatten varierar beroende på vilka produkter som köps.

Leverans
Normal leveranstid är 2-10 arbetsdagar efter mottagen beställning. I de fall en produkt saknas kan leveranstiden fördröjas.

Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att denna delas upp i flera leveranser. Information om detta sker tillsammans med orderbekräftelsen.

Leverans
De flesta beställningar levereras vanligtvis med Schenker. Vid leverans med Schenker görs denna till ett utlämningsställe nära dig. Du får besked om beräknad leveransdag samt beställningsnummer.  Vid leverans till utlandet sker detta vanligtvis via Posten. Reservationer sker för transporter utanför speditörens standard och fraktvillkor, leveransförseningar orsakade av leverantörens oförmåga att leverera de beställda produkterna samt friskrivning från all ersättning till kund vid ovan angivna händelser.

Transportrisk
Skandiet bär hela ansvaret för leveransen av Produkterna. Vid returnering bär kunden hela ansvaret för returneringen av produkterna. Är produkterna skadade vid leveransen skall uthämtningsplatsen eller speditören omedelbart meddelas.  Senare angivelse om skadade produkter godtages inte. Vid leveranser som inte avhämtats debiteras dubbla transportavgifter samt 200 SEK inkl moms i administrationsavgifter.

Betalning
Fakturor från Skandiet redovisar moms.

Nedanstpående betalningsalternativ erbjuds:

Faktura
Betalningsvillkor 10 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 SEK samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta. I vissa fall kan Skandiet utföra kreditprövning då fakturering sker. Leverans görs endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 45 SEK inkl moms.

Betala med kort/ Internetbank
Vi använder oss av betalning via Payson.  Skandiet får aldrig tillgång till ditt bankkonto eller kortuppgifter.
Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar. Alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik

Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.
Läs mer om Payson här: www.payson.se
Payson tillhandahåller följande betalningssätt utan avgifter för dig:
Kortbetalning: VISA, Mastercard
Direktbank: Nordea, SEB, Swedbank

Ångerrätt
Distansavtalslagen ger dig som privatkund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot produkterna och utan speciell anledning. Skandiet tillämpar alltid distansavtalslagen. Vid åberopande av ångerrätt är det du som kund som betalar för returfrakten samt eventuella returavgifter se också nedan under rubriken ”Så här gör du din retur”. Ångerrätt tillämpas endast på produkter som är i obrukat och oskadat skick. Emballage ingår i reservationen. Ångerrätt 14 dagar gäller inte företag. Proteinprodukter som är klassade som livsmedel omfattas inte av ångerrätten. Återbetalning uteblir för fraktkostnaden vid nyttjande av ångerrätten. Beakta följande vid åberopande av ångerrätt: att inom 14 dagar efter mottagande meddela och returnera produkten eller den väsentliga delen till Skandiet, alternativt till respektive tillverkare, ska vara i originalskick, dvs. onyttjad, inte demolerad eller märkt, att returnera produkten i tillhörande oförstörd kartong med det tillhörande inneremballaget, att skicka en komplett vara. Saknas delar vid returnering debiteras för detta samt eventuella tillkommande kostnader som frakt etc. för dessa.

Så här gör du din retur
Kontakta alltid oss för skriftligt godkännande innan du sänder en retur.
En retur kan endast ske inom 14 dagar efter det att du har mottagit din leverans.
Återsänd Produkterna till: D-Reklam, Förrådsvägen 4, 141 46 Huddinge, Sverige.

Märk returen tydligt med ditt namn, ordernummer, adress, telefonnummer, ett kontonummer och namnet på din bank om du har valt att betala med Payson innan du sänder en retur. Endast direkt leverans till ovan adress godkänns vid returer. Var noga med att ange ordernummer när du kontaktar oss för en retur.Produkter som skickats till ett utlämningsställe och som inte hämtas ut och returneras till avsändaren. Kreditering/återbetalning sker först efter att godkänd retur genomförts.

 

Reklamation
En kvalitetskontroll utförs alltid av Skandiet innan produkten sänds. Produkter som anländer i skadat skick åtgärdas kostnadsfritt av Skandiet. Synliga fel skall anmälas direkt efter mottagandet dock senast inom tio arbetsdagar från mottagandet av produkterna. För produkter som är skadade sker utbyte till nya produkter. Kunden äger inte rätt att häva ett köp vid reklamation.

Leveransskada
Du måste själv agera vid mottagandet av produkterna.
Räkna igenom kvantiteten så att den stämmer överens med beställningen.
Betalning
Fakturor från Skandiet redovisar moms.
Nedan betalningsalternativ erbjuds:

Faktura
Betalningsvillkor 10 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. I vissa fall kan Skandiet utföra kreditprövning då fakturering sker. Leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 45 SEK inkl moms.

Disclaimer
Det är inte tillåtet att länka till vår hemsida från sidor som innehåller information som strider mot svensk lag eller kan innehålla information som kan medföra men för Skandiet AB/VOP. Om Skandiet AB/ VOP hänvisat till andra hemsidor eller annan utomstående information tar Skandiet AB/VOP inget ansvar för den informationen.

Information på denna hemsida ska inte ses som medicinsk information. Skandiet AB/VOP har inget ansvar för skador eller andra påföljder som kan uppkomma vid användning av denna information.

Handla säkert hos Skandiet

Varukorgen: I Webshopen;s vänstra hörn finns en rullgardin med klassering av varorna som är till försäljning. Trycker du på ”alla” så kommer alla produkter att presenteras. Lägg till en Produkt i varukorgen genom att ange antalet av varan som du önskar beställa i vita rutan i textraden under bilden.
 Ångrar du din beställning så tryck på ”Annullera order”.
Vill du komma vidare till betalning klickar du på ”Till kassan” knappen.
Registrering: Fylla i all information om faktura/hemadress . Önskar du få din beställning skickat till en annan adress än din hemadress så fyller du även i höger fällt för önskad leveransadress.
Du kan även skicka ett meddelande vid behov i vita fältet under de personliga uppgifterna.
Längst ner på sidan får du en resumé av din beställning och högst upp till höger anges totalpris på beställningen inkl moms utan fraktkostnad.
> Ångrar du din beställning så tryck på ”Annullera order”
> Genom att trycka på ”Skicka Order” godkänner du din beställning som nu behandlas.
Bekräftelse av beställning: Skriv ut en bekräftelse på din beställning.  Efter leverans av din beställning skickas ett meddelande med ett kolinummer för att du ska kunna följa paketets gång till uthämtning vid närmaste hämtningsställe till din bostad.

Spåra ditt paket:

Inom Sverige: Beställningar inom Sverige sker med DB Schenker PRIVPAK. Ditt paket kommer till närmaste hämtningställe till din bostad eller leveransadress som du har angett vid beställning. Vid leverans av paketet får du en skriftlig bekräftelse med kollinummer.
Spåra ditt paket här: www.schenker.se
Andra länder: Beställningar till andra länder sker med Posten. Ditt paket kommer till närmaste hämtningställe till din bostad eller leveransadress som du har angett vid beställning. Vid leverans av paketet får du en skriftlig bekräftelse med kollinummer.
Spåra ditt paket här: www.posten.se
Företaget: Skandiet AB
Org. nr: 556579-9805
Hemsida: www.skandiet.se och www.viktopererad.se
Postadress: Nathorstvägen 36, SE-121 36 Johanneshov
Besöksadress: Skånegatan 97, SE-116 35 Stockholm
Verksamhet: Tjänster relaterade till behandling av överviktiga och försäljning av informationsmaterial samt produkter för viktnedgång
Skandiet uppfyller samtliga 20 punkter som ställs på en säker och trygg e-handel.
1. Företagets uppgifter
Skandiet AB:s hemsida www.viktopererad.se innehåller information om Skandiet AB och på hemsidan redogörs för företagets namn, adress och besöksadress samt organisationsnummer och övriga kontaktuppgifter.
.
2. Kontaktuppgifter
Kunden kan alltid hitta information om öppettider, e-postadress, kontaktformulär samt telefonnummer.
3. Snabb support och återkoppling
Kunden kan, om den så önskar, alltid kontakta Skandiet AB vid reklamation, ångerrätt eller annat köp relaterat ärende. Rådgivning och support på samtliga produkter ges. Frågor besvaras inom 48 vardagstimmar. Vidare dröjsmål meddelas omgående anledning.
4. Villkor
De villkor som gäller för handel finns lättillgängliga på hemsidan. Rutiner för reklamations- och ångerrätts finns beskrivna. Beskrivning av hur eventuella transportskador ska hanteras finns angivet.
5. Rekommendationer från konsumentmyndigheten
Skandiet följer eventuella råd, utslag eller rekommendationer från följande instanser:
www.konsumentverket.se
www.arn.se
6. Försäljning till underåriga
Skandiet idkar inte försäljning till personer under 18 år. Skandiet följer de villkor som ställs av respektive kreditbolag, dock med reservation vid försäljning till personer som erhållit målsmans tillstånd.
7. Produktinformation
Skandiet beskriver tydligt produktens samtliga egenskaper innan köp. Produktens pris framgår tydligt och eventuell moms redovisas.
8. Priser
Pris redovisas alltid inklusive kostnader och avgifter kopplade till produkten. Frakter eller andra kostnader som inte är produktrelaterade redovisas separat. Skandiets angivna priser gäller.
9. Övriga kostnader
Samtliga kostnader för köpet redovisas tydligt innan bindande köp.
10. Leveranstider
Skandiet redovisar leveranstiderna tydligt i villkoren. Om leveranstiden ändras meddelas kunden om detta utan dröjsmål. Produkter levereras senast 10 dagar från orderdatum. Vid överskridande av 30 dagar äger kunden rätten att häva köpet enligt konsumentköplagen.
11. Utnyttjande av ångerrätten
Skandiet följer de lagar och förordningar som gäller vid ångerrätt, såsom distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa när du tagit emot produkten. Du har rätt att inom fristen på 14 dagar skicka tillbaka produkten och få pengarna tillbaka.
Vad avser proteinprodukterna Skandiform är dessa klassificerade som livsmedel och då gäller inte ångerrätten enligt lag.
12. Kreditering/återbetalning
Ett köp som hävs senast innan den dag ångerrätten utgått återbetalas alltid. Kunden erhåller ej återbetalning av frakt. Kunden betalar själv returfrakten. Återbetalning sker inom 30 dagar efter Skandiet mottagit en retur.
13. Garantier
Då proteinprodukterna har hållbarhetsdatum sträcker sig inte Skandiets garanti längre än till sista hållbarhetsdatumet. Detta datum framgår på produkterna. För övriga produkter är garantitiden ett år.
14. Reklamationer
Skandiet följer de lagar gällande den allmänna reklamationsrätten. Reklamationshanteringen framgår tydligt av de allmänna villkoren.
15. Leveransskada
Vid eventuella transportskador följer Skandiet de generella regler som ställs.
16. Kostnader för returer
Skandiet tillämpar de generella rekommendationer för returkostnader. Vid reklamation betalar Skandiet returkostnaderna.
17. Konsumentriktad marknadsföring
Skandiets marknadsföring är tydlig, utan missvisande budskap, obegriplig sammansättning eller otydliga erbjudanden. Skandiet följer de rekommendationer som ställs för: nyhetsutskick, e-postreklam, annonsering på hemsidan samt i övrig media.
18. Vidarebefordring av personuppgifter enligt GDPR
Skandiet följer dataskyddsförordningen, General Data Protection Regulation (GDPR) vad avser personuppgifter. GDPR är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftsförordningen (PUL). GDPR träder i kraft den 25 maj 2018 och gäller i hela EU-området. Det mesta är sig likt från PUL men GDPR skärper kravet på hur dina personuppgifter får behandlas.
Skandiet behandlar alltid dina personuppgifter med största respekt för dig och din personliga integritet. Skandiet tar personuppgiftsansvaret på stort allvar och vi uppfyller kraven i den nya dataskyddsförordningen, General Data Protection Regulation (GDPR. Skandiet skyddar dina personuppgifter från obehöriga användare och vi lämnar endast ut personuppgifter när det behövs och är tillåtet av dataskyddsförordningen.
Laglig grund för behandling
Vi samlar bara in dina personuppgifter när det finns lagligt stöd i dataskyddsförordningen (GDPR).. Vi behandlar enbart dina personuppgifter för ändamål som är tydligt definierade och knutna till ett bestämt syfte.
Insamling av personuppgifter
Du kan lämna dina personuppgifter till oss via hemsidan och vi kan även få tillgång till personuppgifter när du lämnar uppgifter till oss via utförande av våra tjänster.
Gallring av personuppgifter
Vi sparar inte dina personuppgifter längre än nödvändigt. När ett avtal upphört ska personuppgifter sparas i 7 år enligt lagen. Om det finns en pågående utredning eller tvist ska personuppgifterna sparas i 10 år eller så länge ärendet är öppet.
Rätt att få information
Du har rätt att få information om i vilken utsträckning uppgifter om dig behandlas av oss. Om sådana personuppgifter finns hos oss får du efter begäran all information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, varifrån dessa har inhämtats, för vilket eller vilka ändamål behandlingen sker, vilken laglig grund som föreligger och till vem eller vilka uppgifterna lämnas ut. Begäran om information rörande personuppgiftsbehandlingen ska för din egen säkerhets skull göras skriftligen per brev och skall vara undertecknad av den som begär att få reda på sina uppgifter.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära rättelse, blockering eller utplåning av din egen information om den är felaktig eller behandlas i strid med gällande rätt. Vi kommer då att vidta alla nödvändiga åtgärder.
Rätt att bli raderad
Skandiet raderar dina personuppgifter omgående då det inte längre finns laglig grund  för att behålla uppgifterna. Notera att fakturor och underlag måste sparas i 7 år i enlighet med bokföringslagen.
Du har rätt att omgående få dina personuppgifter raderade om något av följande gäller: Uppgifterna behövs inte längre för de ändamål som de behandlats för.
Informationen har inte behandlats enligt dataskyddsförordningen.
Du motsätter dig databehandling som skett efter en intresseavvägning där de berättigade skälen inte väger tyngre än ditt intresse.
Radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
19. Vidarebefordring av personuppgifter
Skandiet anlitar i viss utsträckning underleverantörer för att utföra vissa tjänster. Dessa kommer endast att få tillgång till personuppgifterna i den utsträckning som behövs för att de ska kunna utföra sitt arbete.
20. Säker betalning
I det fall överföring av personuppgifter görs till kreditbolag sker detta skyddat/krypterat i enlighet med PCI DSS. Överföringen mellan Skandiet och kreditbolaget är krypterad med SSL eller liknande krypteringsstyrka.